Persbericht: Dreigende bezuiniging op digitale hulp in Almere baart zorgen

Almere, [05 september 2024] – Toen de 72-jarige mevrouw De Vries vorig jaar voor het eerst een smartphone cadeau kreeg van haar kleindochter, had ze geen idee hoe dit apparaat haar leven zou veranderen. In het begin was het overweldigend: onbekende knoppen, vreemde geluiden, en die oneindige stroom van notificaties. “Ik voelde me verloren,” vertelt ze. “Maar toen ik bij Senior-Live aanklopte, veranderde alles.”

Senior-Live is niet zomaar een organisatie om mensen te helpen met hun digitale vaardigheden. Het is een veilige haven voor mensen zoals mevrouw De Vries, die zich overweldigd voelen door de snel digitaliserende wereld. Dankzij persoonlijke begeleiding leerde ze niet alleen haar smartphone te gebruiken, maar ook om online contact te houden met haar familie, haar ziekenhuis afspraken te regelen, en zelfs deel te nemen aan een online taalmaatjes club. Voor haar betekende dit een wereld van verschil. “Ik voelde me weer verbonden met de wereld,” zegt ze.

“Computerondersteuning is een vak en het wordt steeds ingewikkelder. Dus is goeie ondersteuning nodig,” zegt Gijs Roelofsen, directeur van Senior-Live. “Niet iedereen is even vaardig met technologie, terwijl het een steeds grotere rol in het dagelijks leven van mensen inneemt. Als je kijkt naar de breedte van het probleem, de grootte van de stad en de vraag die er naar hulp is, is het niet logisch hierop te bezuinigen, aldus Gijs Roelofsen. “We willen graag dat iedereen in Almere volwaardig kan meedoen in de samenleving, ongeacht hun digitale vaardigheden.”

“Er zijn in Almere diverse organisaties die ook ondersteuning bieden aan mensen die moeite hebben met de digitale samenleving. Wat Senior-Live uniek maakt is dat wij een verbindende rol vervullen in Almere, zodat deze verschillende initiatieven op elkaar aansluiten”, zegt Gijs Roelofsen. “Met initiatieven als DigiwijzerAlmere.nl brengen we verschillende organisaties samen om kennis te delen en samenwerking te versterken. Dit voorjaar werden we nog aan Koningin Máxima gepresenteerd als een succes voorbeeld.”

“Dat maakt het extra jammer dat dit waardevolle werk nu onder druk staat. Met een aangekondigde bezuiniging op Senior-Live vanaf 2026, zou de gemeente bezuinigen op juist een groeiend probleem en op een organisatie die samenhang in de oplossing aanbrengt.”

Senior-Live hoopt dat de gemeenteraad de waarde van deze dienstverlening blijft inzien en ervoor zorgt dat de inwoners van Almere, net als mevrouw De Vries, bij Senior-Live terecht kunnen voor digitale hulp. Want uiteindelijk gaat het om meer dan technologie – het gaat om mensen.

Einde persbericht

Senior-Live heeft tevens twee brieven opgesteld om verder toe te lichten waarom het stopzetten van digitale hulp, juist nu, niet logisch is en waarin we vragen om de geplande bezuinigingen stop te zetten.

Gerelateerde artikelen